ژنتیک و تأثیر آن برمناسب ترین رژیم برای افراد مختلف

15 ژوئیه 2016- بر اساس گزارش یک مطالعه ی جدید در آمریکا، مناسب ترین رژیم غذایی برای افراد  ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و دلیل آن تفاوتهای ژنتیکی در افراد مختلف است.

پرفسور Barringtonاز دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در گزارش تحقیقات خود اعلام کرد که افراد مختلف نیاز به رژیم های غذایی بهینه ی متفاوتی دارند و احتمالاً ترکیب ژنتیکی فرد بر نوع رژیمی که مناسب او است، تأثیر می گذارد.

درطی 30 سال گذشته سازمانهایی مانند سازمان ملی بهداشت انگلیس به افراد دیابتی رعایت رژیمی با کربوهیدرات بالا و چربی پایین را توصیه می کردند، درحالیکه تحقیقات جدید نشان داده است که یک رژیم کم کربوهیدرات که حاوی مقادیر زیادی چربی سالم باشد نه تنها برای کنترل قند خون فواید بیشتری دارد بلکه به کاهش وابستگی به دارو نیز کمک می کند.

در این تحقیق پرفسور Barringtonو همکارانش چهار گروه مختلف از چهار سویه از موشها را که هر گروه دارای ژنتیک مشابهی بودند، انتخاب کردند. این به معنی داشتن یک ژنتیک مشابه یا ژنتیک یک فرد برای هر سویه است، هر تفاوت ژنتیکی بین دو سویه مشابه با تفاوتی است که در دو انسان غیر فامیل مشاهده می شود.

این موشها با 4 رژیم غذایی مختلف تغذیه شدند: رژیم غذایی سنتی ژاپنی، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای، رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات کم (کتوژنیک) و رژیم غذایی پرکالری غربی. برخی از موش ها به عنوان شاهد با غذای استاندارد موش(chow)تغذیه شدند. محدودیتی در مصرف میزان غذا برای موش ها اعمال نشد و دانشمندان بر میزان مصرف غذای آنها نظارت داشتند.

محققان یافته های متفاوتی را ثبت کردند به نظر می رسد تأثیر هر یک از رژیم ها به شدت وابسته به سویه ی هر موش است. برای مثال در سویه ای از موشها که با رژیم غربی تغذیه می شدند، اثرات منفی بهداشتی مانند چاقی، بیماری کبد چرب و کلسترول بالا مشاهده می شود اما در سویه ی دیگر که تحت همین رژیم غذایی بودند هیچگونه اثرات بهداشتی منفی پدیدار نشد، بنظر می رسد که این سویه نسبت به اثرات منفی سلامت رژیم غربی مقاوم است.

شواهد رژیم کتوژنیک، نشان داد در برخی از سویه ها سبب سوزاندن بیشتر کالری می شود با این حال در سویه ی دیگر که با این رژیم تغذیه می شدند سبب افزایش چاقی و بروز علایم  سندرم  متابولیک می شود در حالیکه تغذیه ی همین سویه با رژیم غذایی غربی موجب بروز مشکلات منفی متابولیکی و چاقی نشده بود.

پرفسور Barringtonمی گوید: میزان مصرف غذا توسط برخی از موشها با یک رژیم خاص بیشتر بود و همین موضوع سبب افزایش چاقی آنها می شد، با این حال برخی دیگر که با سایر رژیم های غذایی تغذیه می شدند و مقادیر کمتری غذا می خوردند، باز هم  چاق می شدند.

 با توجه به تشابه ژنتیکی و متابولیکی موش ها و انسان به احتمال زیاد، تنوع در پاسخ به رژیم های غذایی که در این مطالعه مشاهده شد در میان انسانها نیز وجود دارد، از آنجائیکه رژیم غذایی بهینه برای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، با توجه دقیق به نیازهای تغذیه ای هر فرد ما می توانیم الگوی غذایی مطلوبی را برای او تشخیص و طراحی کنیم.

 پرفسور برینگتون نتایج تحقیقات خود را در کنفرانس Allied Geneticsارائه خواهد داد، تیم تحقیقاتی  او هم اکنون در حال بررسی ژنهایی هستند که مسئول پاسخهای متفاوت به رژیم های غذایی می باشند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/genetics-could-impact-diet-suitability,-study-reports-94042509.html